Translate

środa, 24 czerwca 2015

kleszcze i coś jeszcze

Myślicie, że kleszcze występują wyłącznie w lasach i są aktywne tylko latem?
         Otóż nie! 

Występują wszędzie!
Wczoraj siedziałam cięgiem w chacie trzęsąc się z zimna, lało jak z cebra. Dzisiaj nieoczekiwanie z samego rana, coś mnie połaskotało w kolano, delikatnie zahaczyłam paznokciem maleńki strupek, ale, ale…, ja przecież wieczorem myłam się moim ukochanym mydełkiem, które szczypie, gdy mam zadrapania! Obejrzałam to coś i o zgrozo- kleszcz!  Na skórze została mała plamka, zaczerwienie, które potraktowałam wodą utlenioną, a że tłucze coś tam, dowaliłam spirytusu, zrobiło się bardziej wyraziste, bo wcierałam w toto, niech bakterie się upiją, będą łatwiejsze, wyśle się je w kosmos. Uf, już nie ma prawie śladu.
Wiele lat temu miałam spotkanie 0 na lewej łopatce, godz. 22,30, sama w domu, na zadupiu, bez telefonu i autka - po wypaleniu gorącym żelazem- miałam tylko igłę, oświaty kaganek i ograniczone pole manewru(w końcu jestem czarownicą), po zabiegu została mi gwiazda, tajemniczy zapis po spotkaniu z tamtym kosmitą.   
W Internecie znalazłam - w skrócie;
Kleszcze mocno trzymają się tkaniny i kłaków, wyczuwają ofiarę z daleka, rozpoznają wiele zapachów, w tym amoniak i kwas występujący w pocie oraz dwutlenek węgla wydychany przez potencjalną ofiarę. Reagują na zmianę temperatur i wibracje, nie przepadają za słońcem, lubią ciepło i wilgoć, nawet zatęchłej piwnicy. W temperaturze poniżej 4°C, zapadają w letarg, chowają się w ściółce i przesypiają niekorzystne warunki.

Jeżeli na ciele pojawi się rumień, to należy szybko rozpocząć antybiotyk-o-terapię. W tej fazie występują bóle głowy, mięśni, ogólne osłabienie organizmu oraz stany podgorączkowe, można zaobserwować powiększenie węzłów chłonnych.
Wszystkie fazy boreliozy wymagają leczenia specjalistycznego.
Choroba przy wczesnym rozpoznaniu jest skutecznie leczona przy użyciu antybiotyków z grupy penicylin, cefalosporyn oraz tetracyklin.
Nie każde ukąszenie, (dlaczego nie wwiercenie?) przez kleszcza powoduje wystąpienie boreliozy, jeśli jednak są wątpliwości to można wykonać badanie profilaktyczne w zakładzie opieki zdrowotnej (mogą wysłać do psychiatry!  ;)
Apel o lepszą i szybszą diagnostykę, refundację leków na boreliozę i edukację lekarzy.


Zapał do biegania po lesie wyleczyć można:



Tu chciałabym sobie poleżeć w ciepełku, niekoniecznie lecząc skutki 

nieplanowanego spotkania :

2 komentarze:

  1. Tak, ja lubię o jadzie żaby, nie na boreliozę, ale ogólnie: http://jungleboogi.blogspot.com/2015/04/kambo-kombo.html

    A kleszcza miałam dwa razy, raz w czubku głowy, nieprzyjemne jak jasna cholera, raz w tyłku, tj. w pośladku. Miałam problem kogo poprosić o usunięcie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jad żabi. Teraz do zoo apteki po leki. Jakby coś, mam trochę tego i owego w ogrodzie.
    Kleszcz, małe stworzonko, samo niczemu nie winne a życie potrafi przenicować. Ten 2 przypadek, jakby po … pomarzyć można;).

    OdpowiedzUsuń